Belgisch gravelen: innovatief Classifiedschakelsysteem op nieuwe Ridley-fiets
Het wielerpeloton gaat zondag in Gent-Wevelgem weer over de inmiddels befaamde plug-streets. Onverharde wegen pur sang. Spektakel verzekerd. Ideaal voor de zeer populaire gravelbikes. Het Belgische merk Ridley komt met een nieuwe op de markt, en koppelt dat meteen ook aan een primeur in de versnellingen.
Na zeven jaar ontwikkelen, heeft start-up Classified met trots zijn powershift-technologie voorgesteld. Het draadloze schakelsysteem is geïntegreerd in de naaf van het achterwiel. Bij het schakelen krijgt de slimme steekas in het achterwiel het signaal om in 150 milliseconden naar de zware of lichte versnelling te schakelen. Zo krijg je met één kettingblad vooraan, gecombineerd met elf kransjes op de cassette achteraan, toch 22 versnellingen.
De gemiddelde koersfiets doet het nog steeds met twee kettingbladen, waarbij de voorderailleur je helpt om te schakelen tussen het grote en het kleine kettingblad of omgekeerd. Daar loopt het weleens fout: ligt de ketting te scheef of zet je veel kracht tijdens het schakelen, dan riskeer je dat de ketting eraf loopt of tussen de twee kettingbladen terechtkomt.
Vervelend, vooral als het in koers gebeurt. Vraag dat maar aan Tom Boonen, die in zijn laatste Ronde van Vlaanderen in 2017 aan de grond stond op de Taaienberg. Oorzaak? Zijn ketting zat vast tussen de twee kettingbladen nadat hij nogal bruusk van de grote naar de kleine plateau schakelde. Het is meteen de reden waarom Boonen een grote fan is van Classified. Onder elke druk, waar de ketting ook ligt en op welk terrein je ook rijdt: schakelen mag geen probleem zijn. Argumenten genoeg voor de voormalige wereldkampioen en kasseikoning om zelf te investeren in de technologie en die aan te prijzen bij fietsconstructeurs.
Hoe rijdt het?
Onze testfiets combineert de powershift-technologie met slimme naaf met de speciaal daarvoor uitgeruste Classified CF R50 carbonwielen en stalen cassette.
In het begin is het wennen: je ziet maar één kettingblad maar je kunt toch switchen van de grote naar de kleine plateau. Een mindfuck noemden we het na het eerste ritje. Maar slimme en efficiënte technologie heeft niet veel tijd nodig om je te overtuigen. Dit systeem mist geen enkele schakelbeurt. En we doen echt ons best om een misser te forceren: schakelen op erbarmelijk terrein, wanneer de ketting op het kleinste of grootste kroontje ligt of bergop onder volle druk. Wij ontwikkelen uiteraard niet de kracht van Tom Boonen, maar welke consument wel? In combinatie met de snelle testfiets, krijg je zin om veel en snel te schakelen en het tempo erin te houden.
De stevige claims van Classified worden waargemaakt, en daar zijn we oprecht enthousiast over. Maar we zien nog enkele struikelblokken. Het grote fietspubliek blijft overwegend traditioneel, om niet te zeggen conservatief. We durven te denken dat de gemiddelde wielertoerist tevreden is met zijn klassieke voorderailleur en gewoon even de benen stilhoudt bij het schakelen tussen de twee kettingbladen. Ook de prijs van het systeem kan mensen afschrikken: 2.399 euro voor de wielset, het schakelsysteem, een cassette en een shift button. Toch denken we dat een testritje de meeste sceptici kan overtuigen. Daarnaast is Tom Boonen de ideale figuur om de poort richting grote merken en, wie weet, richting profpeloton open te zetten. Komt de fietsrevolutie dan toch uit eigen land?
De fiets: meer aero dan gravel
De fiets waarmee we op pad gaan, is de Ridley Kanzo Fast, de nieuwste gravelbike van het Belgische merk. Voor de gelegenheid in een Classified-jasje, met opvallende appelblauwzeegroene kleur en geel-paarse bestickering.
De naam van deze gravelfiets zegt het zelf: hij is gemaakt om hard te gaan. Het lijkt wel een Noah Fast, de aerodynamische racebolide van het merk, met een paar dikke banden eronder. Op lange rechte stukken grind komt deze machine goed tot zijn recht, maar die zijn niet al te dik gezaaid in het Vlaamse land. Korte, technische passages op minder goede ondergrond zijn niet meteen een pretje. Wij vonden de Kanzo, die de toevoeging Fast niet gestolen heeft, zelfs beter tot zijn recht komen op asfalt. Dit is dus geen fiets om relaxed van het paadje te gaan, een reis te maken of naar het werk te rijden. Een Amerikaanse gravelrace à la Dirty Kanza lijkt ons een betere match. Vanaf 4.999 euro haal je hem in huis, wel zonder Classified-systeem.
www.ridley-bikes.com
www.classified-cycling.cc
Met dank aan concept bike shop BATAIA voor het klaarmaken van de fiets.
Bastiaan Fonteyn
Het Nieuwsblad/Weekend – 27 Mar. 2021