De SUV onder de speedpedelecs is Vlaams: twee Vlamingen bouwen krachtigste elektrische fiets ter wereld

Aandrijving op alle wielen, een automatische versnellingsbak en een remsysteem met ABS. Nee, dit is niet de catalogus van een nieuwe SUV. Wel van de eerste speedpedelec van Vlaamse makelij. “Gemaakt als een auto, niet als een fiets met een motor”, zeggen de makers. Bedoeld om autopendelaars te verleiden, maar met als mogelijk neveneffect wel dat de strijd om het fietspad nog verbetener wordt.

De ene werkte 17 jaar op de onderzoeksafdeling bij autobouwer Toyota, de andere studeerde pas af als ingenieur aan de KU Leuven. Nu bouwen Tomas Keppens (48) en Jorrit Heidbuchel (25) aan de eerste Vlaamse speedpedelec. In het ouderlijk huis van de jongste in Lubbeek palmden ze enkele kamers in en sloegen ze aan het knutselen. En vanaf eind maart verschijnen de eerste exemplaren op de Vlaamse wegen.

Jorrit Heidbuchel (l.) en Tomas Keppens.

“Een elektrische fiets of een speedpedelec, dat is meestal gewoon een fiets met een motor”, zegt Jorrit Heidbuchel. “Een fiets die wat sneller gaat, dat spreekt vooral fietsers aan. Maar als je het mobiliteitsprobleem wil oplossen, moet je niet de fietsers een betere fiets geven, wel de automobilisten een aantrekkelijk alternatief.”

De nieuwe speedpedelec.

En dus lijkt Ellio, zoals ze hun creatie doopten, qua rijgedrag meer op een auto dan op een fiets. Er is aandrijving op beide wielen – “voor meer grip en een betere tractie”. En een automatische versnellingsbak – “zodat je niet te zwaar geschakeld staat nadat je plots moest stoppen”. Remmen doe je met de pedalen. En als je hem laat bollen, laadt hij net zoals een hybride wagen zijn batterij weer op.

LEES OOK: CLAUDE

De speedpedelec respecteert de wettelijk toegestane maximumsnelheid van 45 km per uur, maar heeft een grotere motor en een krachtiger batterij dan andere speedpedelecs op de markt. “Wij vinden dat je je niet in het zweet hoeft te werken als je dat niet wil, maar dat je op een vlotte en comfortabele manier op je werk moet geraken”, zeggen de oprichters.

Kritiek van gewone fietsers

Harder, Better, Faster, Stronger en met zijn 35 kg nog zwaarder ook. Genoeg om veel gewone fietsers te doen huiveren, want de aanwezigheid van speedpedelecs op het fietspad veroorzaakte de voorbije maanden meermaals incidenten De stad Antwerpen plaatste zelfs speciale borden om de supersnelle fietsers aan te manen hun snelheid te matigen.

Het snelheidsverschil op het vaak te smalle fietspad veroorzaakt wrevel tussen gewone fietsers en de bestuurders van speedpedelecs. “Ze zijn geen fietsers, maar automobilisten die uit frustratie op een fiets zijn gaan zitten”, zo omschreef een fietser hen in een druk gedeeld bericht op Facebook. En ook de Fietsersbond zei onlangs nog: “We voelen de spanning elke dag”.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.