Facebook is out. Strava is hot!

Strava zal onze huidige generatie van IT-tools doen aanvoelen als fossielen uit een ander tijdperk.

Twitter:@hinssen
www.peterhinssen.com

Peter Hinssen is partner van Across Group en voorzitter van Across Technology. Hij is auteur van ‘The New Normal’.

Dat fietsen het nieuwe golfen is, is al lang geen nieuws meer. De tijd dat golfen het elitaire netwerken par excellence was, dateert van de vorige eeuw. Het is nog steeds erg druk op de golfbaan. Te druk wellicht.
De ondernemer, politicus en new-ager van divers pluimage, die zitten op de fiets. That’s the place to be anno 2012.

En terecht. Het fietsen floreert als nooit tevoren. Ik woon in de Vlaamse Ardennen, het fietsparadijs voor de wielertoerist. Tafereel van de Ronde van Vlaanderen. De Alpen van Vlaanderen. Elk jaar fietsen er meer en meer wielertoeristen door onze streek. En niet langer enkel dikbuikigen en gepensioneerden. Neen, het is effectief de nieuwe garde managerial en entrepreneurial talent die op Cervélo’s, Pinarello’s en Treks mijn deur voorbijschiet.
Karel Van Eetvelt fietst. Geert Noels fietst. Wouter Vandenhaute fietst. Kris Peeters fietst. Hans Bourlon fietst. Wim Dejonghe fietst. En zij fietsen niet zomaar, zij zijn stuk voor stuk fanatici. Maniakaal bezig met hun sport, komen elkaar tegen op de pedalen, en natuurlijk creëert dat een elitenetwerk dat eender welke golfcourse of cava receptie overstijgt. Samen lijden, samen leiden: dat is het nieuwe motto.

De tijd dat golfen het elitaire netwerken par excellence was, dateert van de vorige eeuw.

Vandaag de dag weten alle aanstormende aspirant-bedrijfsleiders, wannabe-CEO’s en opklimmende high-potentials dan ook dat ze een woordje over het wielrennen moeten kunnen meepraten. Dat ze iets zinnigs over elektronische versnellingen moeten kunnen uitkramen, weten op welke groep je best de Mont Ventoux via Malaucène oprijdt, en op welk tijdstip de Passo dello Stelvio het best te beklimmen is. Het is de elementaire basis om op een fiets te mogen klimmen.
Maar wat velen nog moeten ontdekken, is dat het nieuwste geheime wapen van de networkingwielersport een van de meest spectaculaire new-generation social networks is, genaamd Strava.

Het nieuwste geheime wapen van de networkingwielersport

Strava? Nooit van gehoord, hoor ik u zeggen. Wel, knoop de naam goed in uw oren. Als u binnenkort indruk wil maken op de wieler-elitemanagers, dan kan u door de grond zakken als u nog geen Strava gebruikt.
Het is spectaculair. Strava is een sociaal netwerk, maar vooral ook een personal trainingsapp. Je installeert het op je smartphone, of op je Garmin, en bij elke tocht registreert Strava alles over je rit.
Wanneer je uiteindelijk thuiskomt, worden alle gegevens opgeladen en wordt er een volledige analyse uitgevoerd van je prestatie. En die is spectaculair (de analyse, niet noodzakelijk de prestatie). Niet alleen krijg je de exacte route te zien die je gereden hebt, maar Strava weet ook precies welke hellingen je gedaan hebt. Strava weet dat je de Molenberg gereden hebt, en de Steenbeekdries. Het kan je ook haarfijn vertellen hoe ver je staat in de ranking, want Strava weet ook alles van alle andere mensen die de Molenberg en de Steenbeekdries hebben gereden. Strava weet ook met wie je de rit gereden hebt (als dat ook Strava-gebruikers zijn natuurlijk), en houdt al je persoonlijke records bij, je beste tijden, je progressie en je stand ten opzichte van de anderen.

 

De intelligentie van de applicatie is bijzonder hoog. Een prachtvoorbeeld van wat we vandaag ‘big data’ zijn gaan noemen: de applicatie registreert alle mogelijke gegevens, en verwerkt die dan om ‘inzicht’ te geven in je wielerprestaties. Maar vooral ook ten opzichte van anderen. Ik volg Geert Noels bijvoorbeeld, en het is fascinerend om te zien wat Geert allemaal kan op de fiets. Hoe hij traint, welke milestones hij behaalt, welke vooruitgang hij maakt. En het is fascinerend, hoewel ook wel ontnuchterend, om mijn wielerprestaties te kunnen vergelijken met die van Geert.

Strava is een pracht voorbeeld van een nieuwe generatie informatietools die de volgende jaren op ons afkomen, en die de intelligentie van big data combineren met de kracht van social networking. Het zal onze huidige generatie van IT-tools doen aanvoelen als fossielen uit een ander tijdperk. De power van intelligentie en inzicht in gegevens gekoppeld aan de fenomenale kracht van het netwerk. Als u zich klaarmaakt voor het gespreksonderwerp op uw volgende receptie dan weet u het: tennis is uit. Golf is uit.Wielrennen is in. Maar vooral: Facebook is out, en Strava is hot.

 

 Wielrennen is in. Maar vooral: Facebook is out, en Strava is hot.

© 2012 Mediafin

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.