ROESELARE – Het vernieuwde wielermuseum KOERS kan na vier maanden al mooie cijfers voorleggen. Als het bezoekersaantal even positief blijft, dan zal het beoogde objectief van 2019 zonder problemen bereikt worden. “De bezoekers zijn echt onder de indruk van deze plek”, stelt beleidsmedewerker Nick Demets.
Door Peter Soete
Nick Demets (47) fungeert als beleidsmedewerker Toerisme en Koers en is een tevreden man. “Wij hebben voor het vernieuwde wielermuseum KOERS een bezoekersaantal van 25.000 personen op jaarbasis vooropgesteld”, vertelt Nick. “De eerste drie maanden mochten we 12.663 bezoekers verwelkomen. Natuurlijk zitten daar ook de 6.000 bezoekers van het openingsweekend van 8 en 9 september bij. Dat was trouwens een topweekend, het was hier een echte overrompeling.”
“De reacties van de bezoekers zijn allemaal positief. De bezoekers die het vroegere museum al kenden, zijn aangenaam verrast dat het historische gebouw in ere werd hersteld en de mooie collecties en duiding nog uitgebreider zijn. En de bezoekers die hier voor het eerst komen, zijn echt onder de indruk van het geheel: de collecties, de locatie, de expertise van de medewerkers… Kortom: van het volledige plaatje.”
Bekende koppen
“Er komen zelfs veel bekende mensen over de vloer. We mochten al olympisch en wereldkampioen op de weg Hennie Kuiper ontvangen en een groep Britse bezoekers maakte er onze mensen op attent dat niemand minder dan Bradley Wiggins in het museum rondliep. De meervoudige olympisch kampioen en de allereerste Brit die de Ronde van Frankrijk heeft gewonnen, liep in een lange jas en pet incognito rond in KOERS.”
“Dit museum heeft echt wel een bijzondere aantrekkingskracht op wielerliefhebbers en Roeselare is de ideale plaats om een dergelijk museum onderdak te bieden. Geen enkele stad heeft immers vier wereldkampioenen gehad, maar Roeselare heeft Benoni Beheyt, Patrick Sercu, Jempi Monseré en Freddy Maertens. De ‘meet and greet’-formule met Freddy Maertens in KOERS is ook nu heel succesvol. Er zijn nog steeds veel mensen die eens een babbeltje willen met de man die twee keer wereldkampioen is geweest en nu in Roeselare woont.”
Citytrippers
“U hebt misschien gelijk als u stelt dat KOERS nog een beetje te weinig bekend is bij gewone toeristen, bij mensen die geen verknochte wielerfanaten zijn. We houden alles nauwgezet bij en merken dat er heel veel nationaliteiten KOERS en Roeselare bezoeken, maar we zien ook dat wielrennen de eerste drijfveer is om naar hier te komen. We werken er hard aan om in de toekomst niet alleen de wielerliefhebbers in Roeselare te krijgen, maar ook de gewone citytrip-toeristen. Ja, we zijn er rotsvast van overtuigd dat Roeselare een perfecte citytrip-bestemming kan worden. Uiteraard niet zoals Barcelona of Brussel, want dat zijn niveau 1-bestemmingen. Roeselare situeert zich op niveau 3, volgens toerisme-expert Luc Glorieux. Maar dat wil daarom niet zeggen dat onze stad geen potentieel heeft om een leuke citytripbestemming te zijn. Absoluut niet!”
Bradley Wiggins liep met een lange jas en pet incognito in KOERS rond
” We zijn een nieuw verhaal aan het schrijven over het toerisme in Roeselare: een stuk in het Nederlands, het Frans en het Engels. Dat is ook nodig, want hoe wil je anders een stad aanprijzen in het buitenland? Op toeristisch vlak zijn er drie grote internationale beurzen in Europa: Berlijn, Londen en Parijs. Daar komen alle touroperators, toeristische instanties en iedereen die met toerisme te maken heeft, op af. Veel heeft natuurlijk met het budget te maken en voor een stad als Roeselare is het haast onmogelijk om op die drie internationale beurzen aanwezig te zijn. Een stand in Londen, Berlijn en Parijs bemannen, zou peperduur zijn en ik vrees dat er nooit voldoende ‘return on investment’ zou zijn. Maar ik geloof dat we toch moeten proberen om aanwezig te zijn in Londen. De Angelsaksische wereld heeft heel veel interesse voor het wielrennen en voor de geschiedenis van WO I en daar kan Roeselare zeker mee voordeel uit halen.”
Totaalconcept
“Ik heb vaak toeristische plaatsen in Groot-Brittannië bezocht en heb er genoten van toeristische attracties die onderhouden en uitgebaat zijn door lokale vrijwilligers. Ontelbare keren heb ik gedacht ‘In Roeselare hebben we dat ook’ of ‘In Roeselare kunnen we dat ook en zelfs beter’. We moeten meer ambitie durven uitstralen op dat vlak, want we hebben echt wel heel veel potentieel op toeristisch vlak. Ik ben het niet eens met de mensen die denken dat we niets te tonen of te vertellen hebben. We hebben natuurlijk niet de historische monumenten die Brugge heeft of de Noordzee als extra troef, zoals Oostende. Maar in Roeselare kun je een perfect toeristisch weekend beleven. Wie historische gebouwen wil bezoeken, heeft keuze genoeg. Denk maar aan het Roeselaarse stadhuis of het Rumbeekse Kaasterkasteel om er twee te noemen. Maar er is ook het gegeven van een groot retailaanbod in het stadscentrum en heel veel leuke horecazaken. Het moet echt een ‘en-en-verhaal’ worden waarin we onze stad als een totaalconcept naar buiten brengen.”
“En we hebben zeker het potentieel. Kijk gewoon eens op de website van Roeselare en klik door naar ‘Hot Spots in Roeselare’. Je zou denken dat de helft van de trendy en hippe zaken in New York of in Londen te vinden zijn. Echt waar, we zijn te bescheiden, we moeten de toeristische troeven van onze stad nog meer naar buiten brengen.”
Drie thema’s
“We werken nu rond drie thema’s. Uiteraard zijn we de stad van de wereldkampioenen en is KOERS het speerpunt van de toeristische campagne. Maar Roeselare is ook de stad van de voeding en dat vertalen wij gastronomisch. Bezoekers kunnen in Roeselare lekker eten in een toffe en hippe brasserie, maar kunnen evengoed de culinaire top ervaren in ons tweesterrenrestaurant Boury. Het derde ankerpunt is het shoppingverhaal, want onze stad is een van de gezelligste openluchtshoppingcentra van het land. Als we KOERS als hefboom gebruiken, dan kunnen we een mooie totaalbeleving aanbieden met alle andere thema’s en zullen bezoekers een topweekend in Roeselare beleven.”
“Na vier maanden merken we uiteraard dat KOERS heel wat teweeg brengt”, besluit schepen José Debels. “We krijgen heel veel aanvragen én bezoeken van bekende organisaties. We zullen in de toekomst zelfs nog meer inzetten op de beleving in KOERS. We kijken om zalen te verhuren aan bedrijven die een incentive of seminarie willen organiseren en dat zo koppelen aan het museum en aan Roeselare als totaalbeleving. Waarom geen bezoek brengen ook aan de brouwerij Rodenbach en de wereldberoemde foederzaal? We geloven voor de volle honderd procent dat Roeselare nog meer op de toeristische kaart zal staan en dat KOERS daarvoor een uitstekende hefboom is.”
Krant van West-Vlaanderen/De Weekbode Roeselare-Izegem – 04 Jan. 2019