Onze Reporter strandt in de halve finale van het BK boardercross

 ‘Het verstand op nul en gaan’ 

In het Franse Les Deux Alpes werden de Belgische kampioen­schappen ski- en boardercross gehouden. Onze reporter schreef zich in en streed mee voor een ere­plaats.
ARNE VANSTEENKISTE 

Roeselare/Les Deux Alpes  

Riders ready… Bam‘: het startschot van de tweede halve finale klinkt en vier snowboarders schieten uit hun starthok. Onder­getekende inclusief. Een nerveuze bedoening, want boardercross valt het best te vergelijken met motorcross, maar dan op sneeuw. Een afdaling met sprongen, scherpe bochten, poortjes en heel wat gedrum om toch maar als eerste beneden te zijn en door te stoten naar de volgende ronde. 

Voor mij is dit allemaal nieuw. Ik voel me een ama­teur tussen profs en vraag nog snel wat raad aan de collega-boarders. De meest gehoorde? ‘Verstand op nul en gaan.’ Niet meteen de meest geruststellende tip, maar goed. Ik weet meteen wat ik mag verwachten. 

 Tips van kampioen 

‘Materiaal is alles’, vertelt Anthony Smits, de rege­rende Belgisch kampioen, me op voorhand. ‘Zorg ervoor dat je board gewaxed is en goed glijdt. Daar kan je al heel veel mee winnen.’ Zo gezegd, zo ge­daan. De avond voordien liet ik mijn snowboard onder handen nemen door plaatselijke mecaniciens. ‘Ook de de start is heel belangrijk. Aan de buiten­kant wordt je weggeduwd, aan de binnenkant wordt je afgesneden.’ Ik volg de tips van de kampioen op en posteer me in het midden. Dat er daar nog plaats is, heb ik te danken aan een uitstekende eigen kwalificatie. Met een derde tijd van het hele pak, mag ik telkens als een van de eersten een startplek kiezen. 

Ik ben vertrokken. Meteen na de steile start volgt een steile sprong. ‘Sprongen vermijdt je zoveel mogelijk. Je slikt ze in met de knieën. Met een sprong leg je im­mers meer afstand af’, aldus Smits. De sprong gaat goed. Als tweede neem ik de eerste bocht. ‘De lange bochten neem je aan de binnenkant, Voor korte bochten neem je de lijn zo­als een rallypiloot zo doen. Breed inzetten en uitkomen, om zo weinig mogelijk snel­heid te verliezen’, herinner ik me. 

Ik probeer de raad op te volgen, maar de vele pas­sages tijdens de kwalifica­ties en wedstrijden hebben diepe groeven in de ijzige sneeuw getrokken. Boven­dien voel ik de hete adem van mijn tegenstanders in mijn nek. Af en toe tikken de uiteinden van de snow­boards elkaar. ‘Volg je eigen lijn en verdedig die ook. Als een ander je dreigt weg te drummen, blijf je de ideale lijn volgen. Een van de twee zal uiteindelijk wel moeten remmen. Dat moet altijd je tegenstander zijn.’ Makkelij­ker gezegd dan gedaan. 

 

Nooit opgeven 

Ik speel haasje over met nummer drie. Opnieuw op de tweede plaats krijg ik een lichte duw van iemand ach­ter me. Te weinig om te spreken over een fout, maar genoeg om mij in de fout te dwingen. Ik verlies even de controle en meteen ook de snelheid. Nummer drie pas­seert me en nummer vier volgt meteen daarna. Ik lig op slag laatste en slechts de eerste twee gaan naar de finale. 

Ik trek me op aan de woor­den van Belgisch kampioen Anthony: ‘Nooit opgeven. Ook al ben je laatste, zij voor je kunnen altijd fouten maken en dan ben je er zo weer bij.’ Ik probeer nog, maak me klaar om positie drie in te halen, maar het noodlot slaat toe. Een bot­sing met mijn tegenstrever brengt me uit evenwicht en in plaats van rond het volgende poortje te gaan, ram ik er dwars doorheen. Exit wedstrijd, met andere woorden. 

Mijn deelname eindigt in de halve finale. Mijn oorspron­kelijke doelstelling -niet af­gaan als een gieter- behaal ik wel. Ik verlies van de latere gouden en zilveren medaille. Trouwens, mijn exit lag duidelijk niet aan de tips, want Anthony Smits verlengde zijn titel. Hij wist wel degelijk waarover hij sprak. 

Onze reporter Arne Vansteenkiste in de startblokken van de halve finale in het BK Boardercross.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.